Cybercampus Sverige har som mål att etablera en unik nationell forskningsinfrastruktur för cybersäkerhet. Den nationella infrastrukturen kommer också att ge synergier med befintliga forsknings- och innovationsanläggningar.
Vi samlar just nu forskningsinfrastruktur från flera delar av landet för att förenkla processen av att leta reda på rätt resurser.
Vill ni att ert laboratorie syns här? Skriv till: research@cybercampus.se
Blekinge Tekniska Högskola
Virtual Production Studio Lab (VPSL)
Virtual Production Studio Lab (VPSL) är en test- och utvecklingsmiljö vid Blekinge Tekniska Högskola som fokuserar på industriell nytta genom simulering, AI och visualisering. Här kan företag och forskare tillsammans utforska och optimera produkter, system och processer i digitala tvillingar och realistiska virtuella miljöer – innan de realiseras i verkligheten.
Studion bygger på teknik från film- och spelindustrin, med stora LED-väggar och realtidsrendering som möjliggör interaktiv design, träning och beslutsstöd. VPSL används inom områden somframtidens produktion, hållbar mobilitet, marin teknik, utbildning och försvar, och fungerar som en mötesplats där akademi, industri och samhälle kan samverka kring nästa generations digitala innovationsmetoder.
Läs mer om VPSL vid Blekinge Tekniska Högskola
här.
Virtual Production Studio Lab (VPSL)
Virtual Production Studio Lab (VPSL) är en test- och utvecklingsmiljö vid Blekinge Tekniska Högskola som fokuserar på industriell nytta genom simulering, AI och visualisering. Här kan företag och forskare tillsammans utforska och optimera produkter, system och processer i digitala tvillingar och realistiska virtuella miljöer – innan de realiseras i verkligheten.
Studion bygger på teknik från film- och spelindustrin, med stora LED-väggar och realtidsrendering som möjliggör interaktiv design, träning och beslutsstöd. VPSL används inom områden somframtidens produktion, hållbar mobilitet, marin teknik, utbildning och försvar, och fungerar som en mötesplats där akademi, industri och samhälle kan samverka kring nästa generations digitala innovationsmetoder.
Läs mer om VPSL vid Blekinge Tekniska Högskola
här.
Högskolan i Halmstad
Elektronikcentrum (ECH)
ECH är en samverkansarena för elektronikutveckling, och även en EMC-testkammare där företag kan testa sina produkter för en effektivare produktutveckling. EMC står för elektromagnetisk kompabilitet. ECH har en tydlig vision där akademi, offentlig och privat sektor bildar ett regionalt kunskaps- och resursnätverk. Nätverket fokuserar på att ta fram lösningar till gemensamma teknikutmaningar, med särskild tyngdpunkt på IoT och trådlös kommunikation. ECH möjliggör praktiskt samverkan, bedriver undervisning i elektronik och stödjer forskning – allt för att främja möjligheterna att skapa produkter och innovationer för framtiden.
Praktiskt samverka med omgivande samhälle och näringsliv för att främja utveckling av produkter och innovationer
Undervisa i elektronik med fokus på IoT och trådlös kommunikation
Stödja forskning kring nya metoder och produkter baserade på inbyggda system och trådlös kommunikation
Läs mer om Elektronikcentrum vid Högskolan i Halmstad
här.
Elektronikcentrum (ECH)
ECH är en samverkansarena för elektronikutveckling, och även en EMC-testkammare där företag kan testa sina produkter för en effektivare produktutveckling. EMC står för elektromagnetisk kompabilitet. ECH har en tydlig vision där akademi, offentlig och privat sektor bildar ett regionalt kunskaps- och resursnätverk. Nätverket fokuserar på att ta fram lösningar till gemensamma teknikutmaningar, med särskild tyngdpunkt på IoT och trådlös kommunikation. ECH möjliggör praktiskt samverkan, bedriver undervisning i elektronik och stödjer forskning – allt för att främja möjligheterna att skapa produkter och innovationer för framtiden.
Praktiskt samverka med omgivande samhälle och näringsliv för att främja utveckling av produkter och innovationer
Undervisa i elektronik med fokus på IoT och trådlös kommunikation
Stödja forskning kring nya metoder och produkter baserade på inbyggda system och trådlös kommunikation
Läs mer om Elektronikcentrum vid Högskolan i Halmstad
här.
Högskolan i Skövde
gLab
gLab är en del av Interaction Lab och omfattar en fysisk labb-miljö på 100 m2, utformat som en flexibel experimentlokal för studier kring människa-robotinteraktion och virtuell verklighet (VR).
Här finns ett flertal sociala robotar så som Navel, Pepper, Nao och FurHat, samt VR-utrustning och andra interaktiva verktyg. gLab omfattar ett preparandrum samt en stor omöblerad yta som ger gott om plats för rörlighet och flexibilitet i studier.
UX-labbet är en del av Interaction Lab och omfattar en fysiskt labb-miljö på 80 m2, utformat för både traditionella experiment och utvärdering av användarupplevelse. En del av lokalen är möblerad som en lägenhet, med vardagsrumsdel, kontorsdel och köksdel. Här finns prototyprum, inspelningsutrustning och envägsfönster för direktobservation.
gLab är en del av Interaction Lab och omfattar en fysisk labb-miljö på 100 m2, utformat som en flexibel experimentlokal för studier kring människa-robotinteraktion och virtuell verklighet (VR).
Här finns ett flertal sociala robotar så som Navel, Pepper, Nao och FurHat, samt VR-utrustning och andra interaktiva verktyg. gLab omfattar ett preparandrum samt en stor omöblerad yta som ger gott om plats för rörlighet och flexibilitet i studier.
UX-labbet är en del av Interaction Lab och omfattar en fysiskt labb-miljö på 80 m2, utformat för både traditionella experiment och utvärdering av användarupplevelse. En del av lokalen är möblerad som en lägenhet, med vardagsrumsdel, kontorsdel och köksdel. Här finns prototyprum, inspelningsutrustning och envägsfönster för direktobservation.
AIST-labbet är ett innovativt laboratorium som syftar till att främja forskning, utbildning och samverkan angående:
AI, simulering och undervisning
lärarutbildning och skola men också och annan högre utbildning samt kompetensutveckling
olika relevanta aktörer
Målsättningen är att samla en stor mängd infallsvinklar och perspektiv beträffande AI, simulering och undervisning och samtidigt skapa en arena där forskare, lärare och studenter liksom professionella i olika verksamheter kan mötas. AIST-labbet ger forskare, lärare och studenter möjlighet att utveckla och pröva olika AI-verktyg och träna lärarförmågor (gällande till exempel ledarskap, undervisning och ämnesdidaktik) i simuleringar med avatarer. Genom att bygga på LiU:s styrkor inom AI, ingenjörsutbildning och lärarutbildning kan AIST-labbet fungera som nationell nod i att stärka AI-kompetensen inte bara inom lärarutbildning utan även andra professionsutbildningar.
Läs mer om AIST-Labb hos Linköpings Universitet
här.
Cybersecurity Lab
Cybersecurity Lab vid Linköpings universitet erbjuder faciliteter som är anpassade för undervisning i cybersäkerhet inom både grundutbildning och yrkesinriktade utbildningsprogram. Dessa faciliteter möjliggör träning i både offensiv och defensiv cybersäkerhet i en säker miljö.
Läs mer om Cybersecurity Lab vid Linköping Universitet
här.
TrustLLM
TrustLLM är ett EU-finansierat forskningsprojekt som syftar till att utveckla öppna och pålitliga stora språkmodeller (LLMs) med fokus på germanska språk. Genom att kombinera expertis inom språkmodeller, hållbar AI och flerspråkig datainsamling lägger projektet grunden för nästa generations modulära och utbyggbara språkmodeller som främjar faktabaserad och kontextmedveten interaktion mellan människa och maskin.
Projektet adresserar hela utvecklingskedjan - från insamling av träningsdata till utvärdering av transparens, tillförlitlighet och saklighet - och bidrar till ett öppet ekosystem för europeisk AI.
AIST-labbet är ett innovativt laboratorium som syftar till att främja forskning, utbildning och samverkan angående:
AI, simulering och undervisning
lärarutbildning och skola men också och annan högre utbildning samt kompetensutveckling
olika relevanta aktörer
Målsättningen är att samla en stor mängd infallsvinklar och perspektiv beträffande AI, simulering och undervisning och samtidigt skapa en arena där forskare, lärare och studenter liksom professionella i olika verksamheter kan mötas. AIST-labbet ger forskare, lärare och studenter möjlighet att utveckla och pröva olika AI-verktyg och träna lärarförmågor (gällande till exempel ledarskap, undervisning och ämnesdidaktik) i simuleringar med avatarer. Genom att bygga på LiU:s styrkor inom AI, ingenjörsutbildning och lärarutbildning kan AIST-labbet fungera som nationell nod i att stärka AI-kompetensen inte bara inom lärarutbildning utan även andra professionsutbildningar.
Läs mer om AIST-Labb hos Linköpings Universitet
här.
Cybersecurity Lab
Cybersecurity Lab vid Linköpings universitet erbjuder faciliteter som är anpassade för undervisning i cybersäkerhet inom både grundutbildning och yrkesinriktade utbildningsprogram. Dessa faciliteter möjliggör träning i både offensiv och defensiv cybersäkerhet i en säker miljö.
Läs mer om Cybersecurity Lab vid Linköping Universitet
här.
TrustLLM
TrustLLM är ett EU-finansierat forskningsprojekt som syftar till att utveckla öppna och pålitliga stora språkmodeller (LLMs) med fokus på germanska språk. Genom att kombinera expertis inom språkmodeller, hållbar AI och flerspråkig datainsamling lägger projektet grunden för nästa generations modulära och utbyggbara språkmodeller som främjar faktabaserad och kontextmedveten interaktion mellan människa och maskin.
Projektet adresserar hela utvecklingskedjan - från insamling av träningsdata till utvärdering av transparens, tillförlitlighet och saklighet - och bidrar till ett öppet ekosystem för europeisk AI.
Syftet med aktivitetslaboratoriet är att utveckla teknik och metoder för att stödja vardagliga aktiviteter i hemmiljö. Målet är att personer med nedsatt förmåga skall kunna leva ett rikt liv så länge som möjligt. I aktivitetslaboratoriet finns därför ny teknik för att studera aktivitet i syfte att utveckla både teknik, bedömningsmetoder och interventioner.
ArcTech Learning Lab syftar till att stärka forskningen om innovativa digitala undervisningsformer och digitala lösningar för lärande på alla utbildningsnivåer.
Verksamheten samlar forskare tillsammans med andra aktörer för att experimentera med ny teknik som virtual reality (VR), artificial intelligence (AI) och digitala lärarresurser för att utveckla framtidens lärande.
Forskningsområdet ArcTech Learning Lab startades igång bland annat på grund av den stora brist på kompetens som råder inom digitalt lärande. Särskilt inom skolans verksamheter finns ett stort behov av att stärka kompetensen inom området. I den arktiska regionen, där vi verkar, är behovet av digitalisering och distansundervisning särskilt angeläget på grund av de stora avstånden.
DEPICT LAB är en laborativ miljö där forskarna kan visualisera och analysera mänskligt beteende med hjälp av den senaste tekniken inom området. Mätutrustningen gör det möjligt att i ett forskningssammanhang studera faktiskt mänskligt handlade och undermedvetna kognitiva processer för att få svar som inte går att fånga med klassiska kvantitativa metoder.
Instance Lab erbjuder en flexibel plattform för alla typer av informationssäkerhetsfrågor i en säker, dynamisk och isolerad miljö. Anpassa scenarier utifrån dina behov, såsom cybersäkerhetsutbildning för anställda, undervisning i hotintelligens, stresstestning eller penetrationstestning av dina tjänster och produkter. Namnet Instance kommer från filosofin att varje scenario kräver dedikerade och isolerade IT-miljöer – instanser – som kan skapas och driftsättas vid behov.
Syftet med aktivitetslaboratoriet är att utveckla teknik och metoder för att stödja vardagliga aktiviteter i hemmiljö. Målet är att personer med nedsatt förmåga skall kunna leva ett rikt liv så länge som möjligt. I aktivitetslaboratoriet finns därför ny teknik för att studera aktivitet i syfte att utveckla både teknik, bedömningsmetoder och interventioner.
ArcTech Learning Lab syftar till att stärka forskningen om innovativa digitala undervisningsformer och digitala lösningar för lärande på alla utbildningsnivåer.
Verksamheten samlar forskare tillsammans med andra aktörer för att experimentera med ny teknik som virtual reality (VR), artificial intelligence (AI) och digitala lärarresurser för att utveckla framtidens lärande.
Forskningsområdet ArcTech Learning Lab startades igång bland annat på grund av den stora brist på kompetens som råder inom digitalt lärande. Särskilt inom skolans verksamheter finns ett stort behov av att stärka kompetensen inom området. I den arktiska regionen, där vi verkar, är behovet av digitalisering och distansundervisning särskilt angeläget på grund av de stora avstånden.
DEPICT LAB är en laborativ miljö där forskarna kan visualisera och analysera mänskligt beteende med hjälp av den senaste tekniken inom området. Mätutrustningen gör det möjligt att i ett forskningssammanhang studera faktiskt mänskligt handlade och undermedvetna kognitiva processer för att få svar som inte går att fånga med klassiska kvantitativa metoder.
Instance Lab erbjuder en flexibel plattform för alla typer av informationssäkerhetsfrågor i en säker, dynamisk och isolerad miljö. Anpassa scenarier utifrån dina behov, såsom cybersäkerhetsutbildning för anställda, undervisning i hotintelligens, stresstestning eller penetrationstestning av dina tjänster och produkter. Namnet Instance kommer från filosofin att varje scenario kräver dedikerade och isolerade IT-miljöer – instanser – som kan skapas och driftsättas vid behov.
Cyber Range är en testbädd som drivs av RISE, där kan man bygga en virtuell miljö som är helt kontrollerad, och erbjuda verktyg för att skapa stabila och säkra IT-system. Här kan företag och organisationer testa nya delar i ett system för att se om man byggt det på rätt sätt och identifiera eventuella svagheter samt säkra rutiner.
AstaZero är världens första fullskaliga oberoende testmiljö för framtidens automatiserade transportsystem. Det unika med anläggningen är att de olika trafikmiljöerna gör det möjligt att testa avancerade säkerhetssystem och deras funktioner för alla typer av trafik och trafiksituationer.
Uppdragskritiska kommunikationssystem säkerställer att räddningspersonal och andra nyckelaktörer kan kommunicera pålitligt, omedelbart och säkert vid hantering av kritiska situationer. AstaZero erbjuder stöd genom alla faser – från produktutveckling till certifiering och tester av integrerade lösningar i AstaZeros 4G/5G-testmiljöer.
AstaZero är en GCF-erkänd testorganisation (RTO). Genom att använda NorthStar-nätverket möjliggör AstaZero bland annat tester av självkörande lastbilar inom ett privat slutet nätverk, som efterliknar scenarier såsom hamnar eller logistikcenter.
Cyber Range är en testbädd som drivs av RISE, där kan man bygga en virtuell miljö som är helt kontrollerad, och erbjuda verktyg för att skapa stabila och säkra IT-system. Här kan företag och organisationer testa nya delar i ett system för att se om man byggt det på rätt sätt och identifiera eventuella svagheter samt säkra rutiner.
AstaZero är världens första fullskaliga oberoende testmiljö för framtidens automatiserade transportsystem. Det unika med anläggningen är att de olika trafikmiljöerna gör det möjligt att testa avancerade säkerhetssystem och deras funktioner för alla typer av trafik och trafiksituationer.
Uppdragskritiska kommunikationssystem säkerställer att räddningspersonal och andra nyckelaktörer kan kommunicera pålitligt, omedelbart och säkert vid hantering av kritiska situationer. AstaZero erbjuder stöd genom alla faser – från produktutveckling till certifiering och tester av integrerade lösningar i AstaZeros 4G/5G-testmiljöer.
AstaZero är en GCF-erkänd testorganisation (RTO). Genom att använda NorthStar-nätverket möjliggör AstaZero bland annat tester av självkörande lastbilar inom ett privat slutet nätverk, som efterliknar scenarier såsom hamnar eller logistikcenter.